Ayurvediske tips mot stress

Blir du urolig og ufokusert, irritabel eller trekker du deg tilbake og blir nedfor? Stress kommer i mange former og uttrykker seg på forskjellige måter hos forskjellig mennesker. I Ayurveda, verdens eldste helsesystem, skiller man mellom 3 hovedtyper stressreaksjoner- Vata, Pitta og Kapha. Disse 3 hovedtypene reagerer forskjellig på stress. De fleste av oss er gjerne en blanding av disse 3.

Hvordan reagerer du på stress?

Blir du urolig og ufokusert, irritabel eller trekker du deg tilbake og blir nedfor?

stress ned

Stress kommer i mange former og uttrykker seg på forskjellige måter hos forskjellig mennesker.

I Ayurveda, verdens eldste helsesystem, skiller man mellom 3 hovedtyper stressreaksjoner- Vata, Pitta og Kapha. Disse 3 hovedtypene reagerer forskjellig på stress. De fleste av oss er gjerne en blanding av disse 3.

Noen blir urolige, distré, engstelige, gråter lett, får problem med søvn, hukommelse og konsentrasjon, mister matlysten og går ned i vekt. (VATA)

Andre blir irritable, sinte, dømmende og kritiske, med tendenser til magesår og betennelser. (PITTA)

Noen reagerer med å bli mer apatiske og deprimerte, spiser mer, legger lett på seg og «stenger verden ute». (KAPHA)

Klikk her for å ta «stresstesten vår og finne ut om ditt stress er mer relatert til vata, pitta eller kapha!

Stress har blitt en stor årsak til sykdom. Noen forskere påstår at inntil 80 % av all sykdom er knyttet til stress. Det evige jag etter perfeksjonisme, mer tid, mer penger og mer ting stresser kropp og sinn. Forventninger til oss selv og våre omgivelser gjør at vi konstant føler at vi ikke strekker til, klarer å nå våre mål eller føler oss konstant utilfredse. Sykdom, omgivelser, kosthold og livsstil «stresser» også kropp og sinn.

Stress kan komme av så mangt. Det kan være fysisk betinget, vi får ikke nok næring, nok frisk luft, nok søvn eller hvile, nok bevegelse, sykdom i familien osv. Våre omgivelser påvirker oss, mye rot, støy og andre mennesker kan påvirke og forverre stresset.

Men det viktigste av alt er vår «innstilling», vår evne til å takle utfordringer, våre prioriteringer, vår indre ro i kaos-situasjoner. Ordtaket  “det er ikke hvordan du har det, det er hvordan du tar det» kan gi en pekepinn på hvordan vår innstilling spiller inn. Omgivelsene vil være de samme både på godt og vondt – men vår evne til å slappe av/ikke stresse, tenke klart og takle en krevende situasjon vil definitivt komme lettere hvis vi har noen «verktøy». Siden vi alle er forskjellige, vil forskjellige «verktøy» fungere forskjellig for hver enkelt. Det gjelder å prøve seg frem og se hva som fungerer for deg.

Her er 13 Ayurvediske tips mot stress

  1. Gjør daglig ayurvedisk selvmassasje med olje (sesamolje som varmer eller kokosolje som kjøler), etterfulgt av en varm dusj. Hvis du har dårlig tid kan du ta fotsåler, hender og hodebunn. For å se en video om oljemassasje klikk her.
  2. Rutiner og regelmessighet bedrer kroppens evne til å tolerere stress. Spis til samme tid, legg deg til samme tid og stå opp til samme tid hver dag.
  3. Mediter daglig. Vi kan anbefale Transcendental Meditasjon som har vitenskapelig dokumentert effekt mot stress. Lett å lære, lett å utføre, tar bare 20 minutter morgen og kveld. Klikk her for å lese mer om TM.
  4. Sørg for å få nok fysisk aktivitet/trening. Gå minst en halvtimes tur hver dag, gjør yoga eller annen middels hard trening. Tren på slik at du føler deg energisk og opplagt og ikke totalt utslitt etter trening. Finn en treningstype som gir deg glede!
  5. Få nok søvn. Den beste søvnkvaliteten får du når du legger deg før 22:00 og står opp før 06:00. Unngå tunge måltider rett før leggetid. Det forstyrrer søvnen. Unngå også å sove på dagtid.
  6. Spis regelmessig, ikke hopp over måltider. Ta hovedmåltidet midt på dagen i 12-13 tiden. Da står solen høyest på himmelen og fordøyelseskraften er sterkest. Spis en lettere frokost og kvelds. Ikke spis senere enn 19-20 tiden.
  7. Få tømt tarmen ordentlig hver dag – helst hver morgen. Treg mage gjør deg ukonsentrert, urolig og lettere stresset Ta god tid til å sitte på toalettet hver morgen – drikk 1-2 store kopper med lunkent vann med en gang du står opp for å mer effektivt få gang på magen.
  8. Drikk varmt vann (ca. 40 grader) istedenfor kaldt. Varm vann virker mer beroligende og er bedre for fordøyelsen enn kaldt vann.
  9. Redusér kaffedrikking (+ alle koffeinholdige drikker) til maks 1 kopp om dagen. Drikk heller mer vann, lett beroligende urte- og krydderteer som f.eks Vata te.
  10. Kok melk med krydder som muskatnøtt, kardemomme, kanel, lakrisrotpulver, gurkemeie, ingefær, gurkemeie (velg noen) evt. litt dadler. Drikk varm før leggetid hver kveld.
  11. Prøv å finne noe du «brenner for»! Hva ELSKER du å holde på med? Finn ting å glede deg til hver dag! Dyrk dette så ofte som mulig, så vil det ha en direkt innflytelse på hvor «stresset» du føler deg.
  12. Hvis du er veldig stresset: sitt ned, lukk øynene og ha fokus på pusten din i ca. 2 minutter!
  13. Ta 1-2 tabletter Peace of Mind 2 ganger daglig med lunkent vann. Peace of Mind er et ayurvedisk kosttilskudd som består av effektive naturlige urter som styrker, nærer og balanserer hjernen og nervesystemet. Produktet virker lett beroligende uten å sløve og er bra mot lett uro og stress, samtidig som det forbedrer hukommelse og konsentrasjon. Inneholder blant annet urten Bacopa monnieri som er svært god mot stress. Les mer om Peace of Mind her!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *