PMS og Menstruasjonsplager – Praktiske råd fra Ayurveda

PMS og menstruasjonsplager øker hos unge kvinner i dag. Bruk av hormonpreparater, p-piller og en generell forurensing av mat og omgivelser gjør at mange naturmedisinere spår at vi vil oppleve en epidemi av hormonrelaterte plager hos kvinner i årene som kommer. Humørsvingninger, manglende energi, nedtrykthet, menstruasjonsubehag, sinne og sukkeravhengighet er alle symptomer på hotrmonelle ubalanser. Heldigvis finnes det kunnskap om hvordan kvinner kan få hormonene i balanse og dermed oppleve en PMS og problemfri menstruasjon.

PMS og menstruasjonsplager øker hos unge kvinner  i dag. Bruk av hormonpreparater, p-piller og en generell forurensing av mat og omgivelser gjør at mange naturmedisinere spår at vi vil oppleve en epidemi av hormonrelaterte plager hos kvinner i årene som kommer. Humørsvingninger, manglende energi, nedtrykthet, menstruasjonsubehag, sinne og sukkeravhengighet er alle symptomer på hotrmonelle ubalanser. Heldigvis finnes det kunnskap om hvordan kvinner kan få hormonene i balanse og dermed oppleve en PMS og problemfri menstruasjon.

Praktiske Ayurvediske råd som skaper balanse rundt menstruasjonen

Det er skrevet mye om Ayurveda og menstruasjon, og hvordan man opprettholder en best mulig helse i denne lange perioden i livet (ca. 13-51 års-alderen). I dagens travle, hektiske samfunn er det forventet at man lever “som normalt” i mensdagene, noe som for mange faktisk skaper mer ubalanser, smerter, ubehag etc. Holdning til menstruasjon er at det er en “uting” som kan bedres ved hjelp av smertestillende og/eller hormoner som gjør at man helt unngår blødning, og ikke som den flotte “utrensningskuren” den faktiskt er.

I ayurveda er mange av rådene for å motvirke menstruasjonsplager forbundet med vata. Vata er er ev de tre doshaene eller grunnleggende byggestenene som Ayurveda beskriver. Vata er ansvarlig for all bevegelse i kroppen og består av elementene rom og luft. Når vata kommer ut av balanse gir den blant annet ubalanser i hormonsystemet og forstyrrer menstruasjonen. Måten å balansere vata på er å holde seg varm, leve regelmessig, unngå stress, spise nærende mat og sørge for å være uthvilt. Her er de viktigste punktene og Ayurvediske rådene for å motvirke ubalanser i hormonsystemet og PMS og menstruasjonsplager

Under menstruasjonen:

  • Husk at menstrasjonen er en naturlig og effektiv utrensning av slagg- og giftstoff i kroppen.
  • Hold deg varm, kle deg “lunt” i disse dagene.
  • Bruk gjerne varmeflaske på magen.
  • Dusj bør helst være varm/lunken – ikke for kald eller for het.
  • Foretrekk varm mat og drikke.
  • Drikk drikke og spis mat som er mer vata dempende. F.eks. er varm suppe bedre enn salat. Risengrynsgrøt er bedre en brød. Husk nok sunn olje i maten, det er også vata dempende.
  • Unngå stimulerende ting som f.eks. kaffe, alkohol, svært sterke krydder.
  • Unngå for mye tungt fordøyelig mat (f.eks. rødt kjøtt, mye brødmat).
  • Unngå å forspise deg eller hoppe over måltider – regelmessighet er best.
  • Vær “snill” med fordøyelsen, den fungerer litt tregere i disse dagene.
  • Gi deg selv gjerne litt mer oppmerksomhet disse dagene.
  • Ta det litt mer med ro.
  • Massasje er bra, men bør være beroligende, ikke for intens eller stimulerende.
  • Mental avslappning er bra – meditasjon, høre på rolig musikk, beroligende yoga osv.
  • Fysisk aktivitet bør være litt roligere, gå gjerne tur istedenfor å jogge.
  • Ayurveda anbefaler helst ikke bruk av tamponger (reduser) – bind er best.
  • Få nok hvile/søvn
  • Gjør hyggelige, men avslappende aktiviteter
  • Hvis du allikevel har en vanlig/travel dag, bare gjør det beste ut av det.

STRESS MINDRE det hjelper mot PMS og menstruasjonsplager !

Generelle råd for kvinner:

  • Ayurveda anbefaler helst at man ikke bruker hormoner eller smertestillende, hvis det er mulig å unngå. Disse påvirker mange prossesser negativt. Kombinert med høyt nivå av stress kan dette føre lettere til mentale og fysiske ubalanser.
  • Bruk helst prevensjonsmiddel som er mer “naturlig”.
  • Spis regelmessig. Ayurvedisk sett er det best å spise middels mengder til frokost, mest til lunch og lett til kvelds. Spis kun ¾ av din kapasitet.
  • Oljemassasje er bra for utrensing, blodsirkulasjon, nervesystemet, huden osv. Gjør det selv på badet før dusj eller bad.
  • Drikk varmt vann (helst) ofte, dette er både utrensende og velgjørende på mange måter.
  • Få nok søvn, Ayurveda anbefaler tidlig til sengs, tidlig opp. Ca. 22.00-6.00 er best.
  • Få nok fysisk aktivitet – finn noe du liker og gjør det minst 3 ggr. i uken.

STRESS MINDRE

ELLERS GJELDER DET SAMME SOM ELLERS I LIVET: SUNN FORNUFT OG MÅTEHOLD

Ingen overdrivelser i noen retning er bra.

Urter som er bra for en naturlig menstruasjon

Ayurveda beskriver en rekke urter som er god for kvinnekroppen. En av de høest skayyede urter er Indisk asparges (Asparagus racemosus). På sanskrit kalles denne urten Shatavari betyr bokstavelig «den som har hundre ektemenn.» Med andre ord er dette en urt som en meget god for underliv og hormoner hos kvinner.

Shatavari er en av de beste urtene for å fremme og regenerere kvinners helse; den styrker intellektet, normaliserer mensen og øker vitaliteten hos kvinner. Den bidrar til å opprettholde den kvinnelige hormonbalansen, og bidrar til et sunt og godt reproduktivt liv. Den har østrogenlignende aktivitet i eggstokkene og reduserer PMS symptomer som lett acne, humørsvingninger, rastløshet, tørre slimhinner, og kløe. Videre hjelper den til å opprettholder normal vaginal fuktighet.

Shataviri eller indisk asparges tas ofte sammen med andre urter for å oppnå maksimal synergieffekt mellom urtene slik at virkningen av urteblandingen blir mer enn summen av enkelturtene alene. Klikk på linken for mer info om ayurvediske urteblandinger mot menstruasjonsplager og PMS.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Te og kaffe i ulike kanner | Ingeniørfruen | Ingeniørfruen – 6 januar, 2014[…] Shatavari er en urt som også skal være meget bra for kvinners helse og hormoner. Les mer om shatavari her. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *